(B)right 2 Write

Boekbespreking Expert tips voor free publicity met de PIN-code

Een begeleide tocht doorheen de pers- en publiciteitswereld langs Nederlandse wegen met auteur Nicky Corts als reisgids.

 Nicky Corts blijkt een bijzonder ondernemende duizendpoot te zijn. Ze runt een kippenbedrijf (Egg-tivity) in het landelijke Drenthe, maar geeft ook nog on-line cursussen, workshops en persoonlijke training op het vlak van media en publiciteit.

Deze publicatie over het verkrijgen van reclame voor je onderneming of project getuigt dan ook van expertise en is bovendien op een manier geschreven die erg vlot leest.

Dit is een boek met 50 tips voor persaandacht die achter elkaar worden opgesomd. Ze allemaal ontdekken is een leerrijke tocht met publiciteit voor je onderneming of project als schat aan het einde van de regenboog. Het warm water werd niet uitgevonden, maar ik kan niet ontkennen dat het wel nuttig is om eens een duidelijk overzicht te krijgen.

Ondernemers zijn bezig met sociale media, maar heel vaak worden de klassieke perskanalen vergeten.

De methode wordt PIN genoemd. In Nederland is dit in ieder geval een woord dat veel gebruikt wordt. In België wordt “pinnen” minder in de mond genomen, maar het korte en krachtige aspect ervan zorgt dat het blijft hangen. Ik pin graag de hoofdlijnen vast op een prikbord vol meldingen om tot actie over te gaan.

P - Plan

Een plan maken kun je vertalen als op de juiste manier research doen. Vind de juiste kanalen en blijf ze (op)volgen. Droom jouw dromen, maar zorg dat ze gefundeerd zijn en op het juiste moment naar buiten worden gestuurd. Prikkel nieuwsgierigheid en wees niet te gul.

I - Invalshoek bedenken

Onweerstaanbare invalshoeken vinden heeft te maken met het ontdekken van de “why,” zoals in de “golden circle” van Simon Sinec. Speel in op datgene wat het publiek wil en houd je doel voor ogen. Vind hun problemen en kom naar voren als reddende held. Spring eruit en val op met waargebeurde verhalen of grappige anekdotes, maar pak het professioneel aan als een echte verslaggever. Originaliteit en je doelpubliek voor ogen houden; daar komen alle tips op neer.

N - Nieuws doorgeven (A+ waarde; aantallen, afwijkingen, actualiteit, amusement)

De geheimen om nieuws door te geven worden op een nuttige manier bloot gelegd. Kruip in de huid van een journalist en volg de regeltjes van de kunst met de juiste structuur; iets waar maar weinig mensen mee vertrouwd zijn.

Opvallend vond ik tip 39 met de raadgeving om persberichten zelf te schrijven om dat jij je bedrijf het beste kent. Als copywriter kan ik het daar niet mee eens zijn. Als ik iets schrijf voor een bepaald bedrijf, of dit nu een blog of een nieuwsitem is zorg ik dat ik grondige research doe om een onderneming echt te kennen. Ik kan met een foutloze aanpak en de juiste woorden een bedrijf naar een hoger niveau tillen en tijd voor effectief management vrij maken.

Uiteraard moet je blijven proberen en niet betalen voor redactionele aandacht, al kan “omkopen” met nieuwswaarde natuurlijk wel. Een band met journalisten opbouwen is belangrijk, al moet je ze niet verwarren met vrienden en steeds goed voorbereid zijn.

Last but not least: een schitterend advies: lees geen tips. Inderdaad, vooral actie is belangrijk en vaak kan slechts een goede raad al zorgen voor een fantastisch resultaat.

5-4-3-2-1 ACTIE

Heel handig vind ik de zogenaamde overzichtslijstjes: een spreadsheet om een medialijst te maken, een overzicht van de perfecte timing van een persbericht, een checklist op fouten hierin en zelfs een sjabloon. Het stappenplan om een boeiende tekst met dito titels te schrijven is erg duidelijk. Ze zijn als het ware een verademing naast de opgesomde tips en nodigen uit tot actie. Vreemd genoeg moet je ze downloaden op een site. Ze zijn dan wel gratis, maar als iemand een boek koopt verwacht hij dan niet gewoon alles ineens te hebben? Als deze publicatie de vorm van een echt werkboek zou hebben, zou het in mijn ogen nog meer scoren.

Ready -steady-set-action

Kan je met de juiste PIN-code ook geld afhalen of toch in ieder geval je moeite verzilveren?

De beste manier om te weten te komen of dit boek nuttig is, was door het in de praktijk te brengen. Een paar persberichten, gemaakt volgens de regeltjes van de Nicky Pent-kunst en gebruik makend van het actieschema voor contacten, hebben nog niet bewezen dat ik journalisten kan betoveren en de lokale media kan veroveren. De aanhouder wint en er heeft zich nu in ieder geval een mentaliteitswijziging in mijn hoofd doorgevoerd, waardoor ik eraan denk niet enkel via sociale media promotie te maken, voor projecten die Power hebben, Interessant zijn en Nieuwswaarde hebben.

Bedenkingen.

Om een succes te worden in Vlaanderen heeft dit boek een “vertaling” nodig naar het Algemeen Nederlands. In de titel met veel Engelse termen zou ik het gewoon hebben over gratis publiciteit en de afkorting ligt bij ons wat minder gemakkelijk in de mond. Het taalgebruik is net iets te typisch en in overeenstemming met stereotype ideeën. “Hartstikke onduidelijk” is hier een voorbeeld van. Een rasechte Belg heeft het over een GSM en zal je onbegrijpend aanstaren als je zegt dat je hem zult contacteren met je “mobieltje.” Bij een uitspraak als “in mijn nakie rondrennen” zullen om diverse redenen wenkbrauwen worden gefronst.

Het zou nog een keer nagelezen moeten worden door een redactrice. Een foutje als “kunje” aan elkaar geschreven kan in “Het Perfecte Boek” uiteraard niet getolereerd worden. Ik heb het geheel in e-boek gelezen, maar vind dat in deze publicatievorm eveneens aandacht besteed zou moeten worden aan de lay-out. Titels staan te vaak onderaan het blad waarna je moet verder doorbladeren om het vervolg en de essentie te zien. Er zijn te veel witruimtes. Hier zou iets aan kunnen worden gedaan, door te spelen met de opmaak en de grootte van de tekeningen.

Na het lezen van dit boek is het tijd voor Planning en Implementatie om tot Nieuws te komen. Elke expert moet zijn vaardigheden opbouwen. Met de juiste (PIN) – code kraak je de kluis en vind je de schat van jouw succes.

Praktisch:

Nicky Corts. Expert Tips voor Free Publicity. Maak je bedrijf zichtbaar in de media met de PIN-code voor gratis publiciteit.

Het e-book is direct beschikbaar voor € 9.97 via deze link.

https://www.nickypent.nl/voorverkoop-boek-experttips-free-publicity/

Een gedrukt exemplaar is verkrijgbaar via Managementboek en bol.com

Dream. Dare. Do.


Boekbespreking Expert tips voor free publicity met de PIN-code

Ravenstraat 75 - 3000 Leuven 3000 Leuven
leona@bright2write.be
T +32 473 53 07 64
F BE 0554.913.343

Privacy
Disclaimer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x