Zakelijk schrijven - de geheimen ontsluierd.

Hoe schrijf ik een zakelijk rapport?

  Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is de mooiste tekst van het land?

We denken dat er een tendens is om de verkoopcijfers te zien stijgen. Dit zal ongeveer 3 procent zijn.

 Als ons verkoopteam wat harder had gewerkt was het waarschijnlijk meer geweest.

 Ons beste verkoopproduct was dit. Ons nieuwe item sloeg niet aan. We gaan een extra man aanwerven. We zullen een plan opstellen om het volgend jaar beter te doen. Ons personeel en gesprekken met de sales afdeling zijn de betrouwbare bron van dit verslag samen met onze brede algemene professionele kennis.

 Hoe schrijf ik op een zakelijke manier?

 NIET zoals hierboven dus. Dit beschouwen we als “the beast” in de schrijfsprookjes. Meer zin om te dansen via je toetsenbord met Beauty? Volg dan de onderstaande richtlijnen.

Zakelijke rapporten alias de documenten waardoor bedrijven beslissingen kunnen nemen. 

 Gebruik feiten. Doe research. Het is heel belangrijk dat alle data kloppen.

 Een zakelijk rapport moet formeel en objectief zijn. Duidelijkheid is de geheime sleutel van de boodschap die jij wil overbrengen.

 De structuur is als volgt: 

  • Contactgegevens – naam – datum indiening
  • Titel
  • Achtergrond
  • Doelstelling
  • Conclusie (met eventueel bullet points, feiten, statistieken)
  • Samenvatting met de belangrijkste beslissingen waarin relevante vragen kunnen beantwoord worden.
  • Voeg advies toe op basis van de data die werden gegeven.

Voeg een lijst van gebruikte referenties toe, zodat de lezer weet waar je data vandaag komen.

Denk ook aan de zogenaamde “executive samenvatting,” voor snelle lezers die enkel een zicht willen krijgen op de belangrijkste punten en het advies.

 

3000 Leuven
leona@bright2write.be
T +32 473 53 07 64
F BE 0554.913.343
Privacy
Algemene voowaarden

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x